26 november 2015
Het is van belang dat het professionele merk DNA profiel van jouw bedrijf helder is. Helder voor jou, omdat dit richting geeft aan je bedrijf. Helder voor anderen, die betrokken zijn bij de uitvoering van jouw bedrijfsactiviteiten.
Maar wat is een professionele merk DNA eigenlijk? Hoe vul je jouw DNA-profiel in?
In de marketing staat DNA-profiel voor het woord persoonlijkheid.
Persoonlijkheid is een geheel van eigenschappen die je aan een persoon of een bedrijf kunt toekennen. Het is belangrijk om te weten wie je zelf bent en wie je wilt zijn. Door je zo te presenteren, wordt het voor anderen gemakkelijker jou ook zo te zien. Persoonlijkheid zorgt ervoor dat je onderscheidend bent in die markt waarop jij je begeeft. Je creƫert herkenbaarheid. Daarbij komt dat je keuzes binnen je bedrijf eenvoudiger kunt maken. De ene beslissing gaat de andere keuze uitsluiten. Je kunt hierbij denken aan productpositionering. Bevindt een product zich in het topsegment en benoem je dit ook, dan weet je ook welke verkooppunten hierbij passen.
Hoe kom je tot zo een persoonlijkheidsanalyse voor jouw bedrijf. Door het beantwoorden van de volgende vragen, ontstaat er een beeld.
1. Wat onderscheidt je?
2. Wie wil je zijn?
3. Hoe ga je dit bereiken?
4. Hoe gedraag je je?
5. Wat is de persoonlijkheid van jouw merk?
6. Hoe komt je merk over?
Wanneer je antwoorden geeft, blijf dan dicht bij datgene wat je wilt zijn. Neem de tijd hiervoor, denk erover na, beantwoord de vragen, leg je verhaal ook even weg om alles vervolgens weer een keer na te lezen en aan te passen. Als je klaar bent, realiseer je dan dat de markt altijd aan veranderingen onderhevig is. Dit betekent dat het DNA-profiel altijd mee verandert. Het is een jaarlijks terugkerend proces. Plan tijd hiervoor in je agenda, zodat de persoonlijkheid van je bedrijf in de steeds veranderende markt mee gaat.
Kijk naar de ontwikkelingen van de Bijenkorf. Dit bedrijf heeft besloten om de ontzettende populaire 3 Dwaze Dagen af te schaffen. Het publiek dat op deze 3 dagen komt winkelen en op koopjes-jacht is, begrijpen dit niet. Je kunt je afvragen of deze beslissing nu fout is of juist niet? Als je terugkijkt en leest, ontdek je dat de Bijenkorf enig tijd geleden haar merk persoonlijkheid heeft aangepast, haar DNA. In deze omschrijving staat de 4 merkwaarden van de Bijenkorf: klantgericht, inspirerend, stijlvol en premium. Een 3 dolle dwaze dagen verkoopbeleid past eenvoudigweg niet meer bij deze persoonlijkheid. De doelgroep die bij deze nieuwe persoonlijkheid van de Bijenkorf hoort, zullen niet op koopjes-jacht gaan. De Bijenkorf wil dan ook niet langer als koopjes-warenhuis bekend staan. Vanuit het DNA-profiel van dit bedrijf is het stoppen van deze verkoopactiviteit dan ook juist.
Vind je het ingewikkeld? Wil je van gedachte wisselen over de persoonlijkheid van jouw bedrijf? Stuur ons een email saskia@d-lep.nl en wij nemen contact met je op. Samen komen wij tot jouw DNA profiel.